Logo

28 Introduksjon av nytt nevropsykologisk kartleggingsverktøy for matematikkvansker (FAM)

MANDAG

09.00-12.00Sted: Kjenn skole, Lørenskog

Linda G. Opheim / Aase Marie Rolstad

På dette kurset introduseres det nye nevropsykologiske kartleggingsverktøyet FAM (Feifer Assessment of Mathematics). Mange skoler ser at enkelte elever strever med matematikk uten klare årsaker. Målet er å utvikle et verktøy som bidrar til å forstå årsaker til matematikkvansker og anbefale tiltak og differensierte opplæringsløp. Den norske versjonen av FAM normeres høst 2024 og vår 2025. Verktøyet kartlegger underliggende hjerneprosesser avgjørende for matematikkmestring og er tenkt brukt av faginstanser som PPT og helseinstanser. FAM inneholder også en screening for skolebruk.

Våren 2025 har kursholderne samarbeidet om testing og normering i Kristiansandsregionen. Kartleggingsverktøyet presenteres med foreløpige erfaringer og gir praktiske råd og aktiviteter for oppfølging i skolen. Kurset er egnet for lærere som ønsker å støtte elever i matematikkundervisningen

Aase Marie Rolstad har mange års erfaring fra skole, PPT og som høyskolelektor i spesialpedagogikk ved Kristiania. Hun har utviklet TRIBUS-testene. Nå jobber hun i Hogrefe som senior Product Manager(Educational), og er blant annet prosjektleder for FAM-normeringen.

Linda G. Opheim er førsteamanuensis i matematikkdidaktikk ved Universitet i Agder. Hun underviser på lærerutdanningen, deriblant om matematikkvansker på studiet for spesialpedagogikk. Utvikling av matematikkoppgaver og ressurser er en viktig del av hennes forskningsfelt, og hun samarbeider derfor ofte med skoler om utviklingsprosjekter.

Kurset presenteres i samarbeid med Hogrefe.