MANDAG
09.30-12.00Sted: Kjenn skole, Lørenskog
Kristin Amine Sund
Forskning viser at barnehagekvalitet har stor innflytelse på barns læring og utvikling.
Det er en gjennomgående politisk bekymring at norske barnehager har ulik kvalitet, noe som kan ha sammenheng med barnehagenes læringskapasitet.
I dette kurset ses det nærmere på muligheter for kollektiv læring gjennom barnehagens teamsamarbeid, og hvordan dette får innvirkning på tilbudet som gis til barna. Bred forskning viser at læring i grupper er avgjørende for å skape en lærende organisasjon. Det diskuteres om harmonisk teamsamarbeid som vektlegges i barnehager kan begrense muligheter for kollektiv læring og forbedring av eksisterende praksis. Er det potensiale for at teamsamarbeidet oftere velger læringssoner fremfor komfortable soner til fordel for kvalitet i tilbudet til barna?
Kristin Amine Sund har 30 års barnehageerfaring som pedagogisk leder og styrer, og master i utdanningsledelse. Hun har gjennom mange år jobbet tett sammen med barnehagelærerutdanningen ved OsloMet gjennom universitetsbarnehageordningen og en delt stilling i utdanningen.